Zomerkring

Categorie:
Verbinding en ontmoeting

Omschrijving

zomerkring2023.jpgOok dit jaar organiseren de Oude Kerk en de Ontmoetingskerk gezellige bijeenkomsten in de zomer. Dit jaar zijn het er zelfs vier! Alle bijeenkomsten van deze Zomerkring zijn op woensdagochtenden en beginnen om 10.00 uur (en duren tot ongeveer 11.30 uur). Drie bijeenkomsten worden geleid door predikanten. De vierde door Niels de Klerk (organist van de Oude Kerk). Hieronder eerst een overzicht waarna we over de bijeenkomsten al iets meer vertellen. Noteert u de data alvast in uw agenda. Nadere informatie volgt in de Bijeen.

De data van de bijeenkomsten van de Zomerkring van dit jaar zijn:

- Woensdag 10 juli met ds. Neeltje Reijnders, in Oude Kerk
- Woensdag 24 juli met Sietske van der Hoek, in Oude Kerk
- Woensdag 7 augustus: ds. Magda Hazeleger, in Ontmoetingskerk
- Woensdag 21 augustus: organist Niels de Klerk, in Oude Kerk

In de eerste bijeenkomst op 10 juli staat Neeltje Reijnders stil bij het werk van de 19e eeuwse kunstenaar Ferdinand Georg Waldmüller. Hij is een typische vertegenwoordiger van wat we de Biedermeierperiode noemen. Na veel oorlogen verlangden de mensen in deze periode naar huiselijkheid, vriendelijke vormen en nationale ornamenten. De godsdienstige uitingen van die periode zijn vroom, heel erg zoet (‘lieve Jezus”). Neeltje Reijnders vindt deze periode boeiend: “Ik houd van verhalen en plaatjes die goed aflopen. En soms is zwelgen in zoetigheid wel eens lekker. Een andere reden voor mijn Waldmüller waardering is dat ook wij in een veranderende tijd leven waarin dreiging opeens dichterbij is. Er is een ontwikkeling in de samenleving gaande die mensen doet terug grijpen op veiligheid en oude waarden. Wat doet dat met ons?”

Op woensdag 24 juli heeft Sietske van den Hoek de leiding. Zij kiest als thema ‘kleur’. Van welke kleur word je blij en welke kleuren vind je naar? Hebben kleuren in dromen betekenis? Hebben kleuren in de schilderkunst betekenis? We hopen een interactieve bijeenkomst te hebben waarbij we ook aan de slag gaan met onze lievelingskleur.

Magda Hazeleger gooit het op 7 augustus over een heel andere boeg. Het thema van deze woensdagochtend is namelijk 'Bakken met de Bijbel'. We gaan dan met iedereen die er zin in heeft – jong en oud – bakken. En waar kan er beter gebakken geworden dan in de mooie keuken van de Ontmoetingskerk. We maken iets lekkers, dat van alles te maken heeft met de bijbel en dat natuurlijk mee naar huis genomen mag worden.
Een bakochtend mét een mooi verhaal en veel gezelligheid. In verband met de inkoop is het (alleen) voor deze woensdagmorgen nodig dat je je opgeeft. Dat doe je door uiterlijk 5 augustus te mailen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De laatste Zomerkring van woensdag 21 augustus vindt plaats onder leiding van Niels de Klerk. Als organist gaat hij het deze morgen uiteraard over muziek en het orgel hebben.

Locatie:
Ontmoetingskerk